متفرقه

مهارت های مطالعه موثر

1. مفاهیم کلیدی برجسته

جستجوی مهم ترین اطلاعات در حین خواندن به شما کمک می کند تا با مطالب درگیر شوید. این می تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را از سرگردانی هنگام خواندن دور نگه دارید.

همانطور که جزئیات مهم را پیدا می کنید، آن ها را با یک هایلایت علامت گذاری کنید، یا روی آن ها تاکید کنید. همچنین می توانید یادداشت ها را در امتداد لبه های متن یادداشت کنید. اگر کتاب به شما تعلق ندارد، روی یادداشت های چسبان متحرک بنویسید.

هنگامی که در حال آماده شدن برای آزمون هستید، مطالعات خود را با مرور بخش های برجسته شده و یادداشت هایی که نوشته اید، آغاز کنید.

راه های آزاد کردن ذهن برای داشتن مطالعه مؤثر تر را اینجا بخوانید.

2. جزئیات مهم را خلاصه کنید

یک راه خوب برای اینکه اطلاعات را در مغزتان بچسبانید این است که دوباره آن را از زبان خودتان بگویید. نوشتن خلاصه می تواند به ویژه موثر باشد. می‌توانید خلاصه‌های خود را در قالب پاراگراف یا در قالب طرح کلی سازماندهی کنید.

به خاطر داشته باشید که نباید تمام اطلاعات را در خلاصه قرار دهید. به نکات کلیدی پایبند باشید.

استفاده از رنگ های مختلف را روی کاغذ خود در نظر بگیرید. تحقیقات نشان می دهد که اطلاعات ارائه شده به صورت رنگی نسبت به چیزهایی که با حروف ساده نوشته شده اند به یاد ماندنی تر است. می توانید از خودکارهای رنگی استفاده کنید یا کلمات خود را با هایلایتر مرور کنید.

پس از نوشتن در مورد مطالبی که می خوانید، مجدداً با خواندن مطالبی که روی کاغذ نوشته اید با صدای بلند، اطلاعات را تقویت کنید.

3. فلش کارت های خود را ایجاد کنید

برای اینکه بتوانید به راحتی از خودتان سوال کنید، یادداشت هایی آماده کنید که یک کلمه کلیدی را از یک طرف و حقایق یا تعاریف مهم در مورد آن موضوع را از طرف دیگر نشان می دهند.

نوشتن کارت ها به شما کمک می کند تا اطلاعات را یاد بگیرید.

نکته مهم در مورد فلش کارت ها این است که به راحتی قابل حمل هستند. آن ها را در کیف خود قرار دهید، بنابراین می توانید هر زمان که یک دقیقه وقت اضافی دارید آن ها را بیرون بکشید. این یک روش فوق العاده برای فشرده کردن زمان تمرین اضافی خارج از جلسات منظم مطالعه است.

به عنوان جایگزینی برای فلش کارت های کاغذی، می توانید از یک برنامه کامپیوتری یا یک برنامه گوشی هوشمند برای ساخت فلش کارت های دیجیتال استفاده کنید که می توانید بارها و بارها روی آن ها کلیک کنید.

4. بهبود یادآوری با انجمن

گاهی اوقات مغز شما می تواند از یک دست اضافی برای کمک به شما در حفظ اطلاعاتی که در حال مطالعه هستید استفاده کند. ایجاد تصاویر تخیلی، ساختن پازل های کلمه ای یا انجام سایر تمرینات ذهنی می تواند به خاطر سپردن مطالب شما کمک کند.

سعی کنید یادآوری را با ایده های زیر بهبود بخشید:

  • اطلاعات را با آهنگی جذاب بخوانید.
  • به یک عبارت یادگاری فکر کنید که در آن کلمات با همان حروفی شروع می شوند که باید به خاطر بسپارید.
  • تصویری بکشید که به شما کمک می‌کند بین اطلاعات جدید و چیزهایی که قبلاً می‌دانید ارتباط طنزآمیز برقرار کنید.
  • تصور کنید که تجربه حضوری موضوع خود چگونه خواهد بود. مناظر، صداها، بوها و موارد دیگر را تصور کنید.
  • قافیه ها یا پیچاندن زبان را در نظر بگیرید که می توانند به ماندگاری اطلاعات در مغز شما کمک کنند.
  • جزئیات را با یک نقشه ذهنی به سبک وب تجسم کنید که روابط بین مفاهیم را نشان می دهد.

5. ذخیره سازی اطلاعات در چت های کوچک تر

به این فکر کنید که چگونه یک شماره تلفن را به خاطر می سپارید: شما شماره تلفن را به سه گروه کوچک تر تقسیم می کنید. به خاطر سپردن این سه بخش در ذهن آسان تر از به خاطر سپردن کل آن به عنوان یک رشته از اطلاعات است.

شما می توانید از این استراتژی در هنگام مطالعه با تقسیم یک لیست به بخش های کوچک تر استفاده کنید.

6. برگه مطالعه خود را بسازید

فشرده کردن مهم ترین یادداشت های خود در یک صفحه یک راه عالی برای نگه داشتن اطلاعات اولویت دار در نوک انگشتان شما است. هرچه بیشتر به این برگه نگاه کنید و آن را با صدای بلند بخوانید، بهتر با مطالب آشنا خواهید شد.

علاوه بر این، عمل تایپ یا نوشتن اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا جزئیات را به خاطر بسپارید. استفاده از رنگ های مختلف یا سبک های حروف می تواند به شما کمک کند تا بعدا اطلاعات را به تصویر بکشید.

درست مانند فلش کارت ها، یک برگه مطالعه قابل حمل است. شما می توانید هر زمان که وقت اضافی دارید آن را از کیف خود بیرون بکشید.

7. معلم باشید

برای آموزش دادن اطلاعات به دیگران، ابتدا باید خودتان آن را درک کنید. بنابراین، زمانی که می‌خواهید چیز جدیدی یاد بگیرید، خود را به چالش بکشید تا در نظر بگیرید که چگونه آن را به شخص دیگری یاد می‌دهید. مبارزه با این مفهوم به شما کمک می کند تا درک بهتری از موضوع پیدا کنید.

در واقع، شما حتی می توانید یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک عضو گروه مطالعه را برای گوش دادن به درس کوچک خود استخدام کنید. خواندن سخنرانی خود با صدای بلند برای شخص دیگری کمک می کند تا جزئیات در ذهن شما باقی بماند و مخاطبان شما ممکن است بتوانند به شکاف های دانش شما اشاره کنند.

8. بدانید چه زمانی آن را یک روز بنامید

بله، شما واقعا می توانید چیزهای خوبی به دست آورید. اگرچه تحصیلات شما مهم هستند، اما نباید تنها چیز در زندگی شما باشند. داشتن یک زندگی اجتماعی، ورزش کردن زیاد و توجه به مسئولیت های غیر مدرسه ای نیز مهم است.

مطالعات نشان می دهد که گذراندن وقت زیاد با کتاب ها سطح استرس را بالا برده که می تواند تاثیر منفی بر عملکرد مدرسه و روابط شخصیتان داشته باشد.

مطالعه بیش از حد شما را از ورزش کردن باز می دارد. همچنین تراکم استخوانی را کاهش یا درصد چربی بدن را افزایش می دهد. همچنین باعث بروز اضطراب، اختلالات روانی، وسواس فکری، افسردگی و …می شود.

فردی که وسواس در مطالعه دارد مطلبی را یکبار خوانده، دچار تردید می شود که آن را خوب فهمیده یا نه و دوباره سراغ مطالعه می رود. این روند مدام تکرار می شود تا وقتی مطمئن شود که مطلب را یاد گرفته است. در نهایت باعث خستگی و دلزدگی نسبت به درس خواندن می شود.

منبع

 

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا