5 مورد اثرگذار بر ایجاد فرهنگ سازمانی
دانستن اینکه چه عناصری از فرهنگ برای کارمندان اهمیت بیشتری دارد، میتواند به رهبران کمک کند تا هنگام گذار به واقعیت جدیدی که شامل کارهای دورتر و ترکیبیتر میشود، تعامل را تقویت کنند.
در آوریل 2021، نزدیک به 4 میلیون آمریکایی شغل خود را ترک کردند – بالاترین رقم ماهانه که تاکنون توسط اداره آمار کار ثبت شده است. در تلاش برای حفظ هستند. در یک مطالعه اخیر، تقریباً دو سوم از کارکنان، فرهنگ شرکتی را یکی از مهمترین دلایل ماندن آنها با کارفرمای فعلی خود یا شروع به جستجوی شغل دیگری ذکر کردند. و تعادل کار و زندگی.3
تحقیقات چند ساله ما در فرهنگ سازمانی با استفاده از دادههای Glassdoor نشان میدهد که فرهنگها از نظر کیفیت از نظر کارمندانشان بسیار متفاوت است. وقتی افراد در Glassdoor نظری ایجاد میکنند، فرهنگ و ارزشهای کارفرمای خود را در مقیاس 1 تا 5 رتبهبندی میکنند. ما میانگین امتیاز فرهنگ شرکتها را در فرهنگ 500 تجزیه و تحلیل کردیم – نمونهای از سازمانهای بزرگ، عمدتاً در ایالات متحده مستقر هستند. یک شرکت معمولی دارای میانگین رتبه فرهنگی 3.6 است، اما امتیازات در دامنه وسیعی قرار دارند – از 2.1 تا 4.8 در مقیاس 5 امتیازی.
چه چیزی یک فرهنگ سازمانی خوب را از یک فرهنگ بد در چشم کارکنان متمایز می کند؟ این سوال پیچیده تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد. اکثر رهبران در اصل موافق هستند که فرهنگ مهم است، اما دیدگاههای متفاوتی در مورد اینکه کدام عناصر فرهنگ مهمتر است دارند. در یک مطالعه قبلی، ما بیش از 60 ارزش متمایز را شناسایی کردیم که شرکتها آنها را در میان «ارزشهای اصلی» رسمی خود فهرست کردهاند. اغلب، ارزشهای اصلی رسمی سازمان به جای بازتاب عناصر فرهنگ شرکتی که بیشترین اهمیت را دارند، نشانهای از آرزوهای فرهنگی مدیران ارشد است.
کدام عناصر از زندگی شرکتی نحوه ارزیابی فرهنگ را توسط کارکنان شکل می دهد؟ برای پرداختن به این سوال، زبانی را که کارگران برای توصیف کارفرمایان خود استفاده میکنند، تحلیل کردیم. وقتی کارمندان یک بررسی Glassdoor را کامل میکنند، نه تنها فرهنگ شرکتی را در مقیاس 5 درجهای ارزیابی میکنند، بلکه – به قول خودشان – مزایا و معایب کار در سازمانشان را شرح میدهند.
5عنصر فرهنگی که برای کارمندان مهم است
- کارکنان احساس احترام می کنند. با کارکنان با ملاحظه، ادب و وقار رفتار می شود و دیدگاه های آنها جدی گرفته می شود.
- رهبران حامی رهبران به کارکنان کمک می کنند تا کار خود را انجام دهند، به درخواست ها پاسخ دهند، نیازهای فردی کارکنان را برآورده کنند، تشویق کنند و از آنها حمایت کنند.
- رهبران با ارزش های اصلی زندگی می کنند. اقدامات رهبران با ارزش های سازمان سازگار است.
- مدیران سمی رهبران یک محیط کاری مسموم ایجاد می کنند و با عبارات بسیار منفی توصیف می شوند.
- رفتار غیر اخلاقی مدیران و کارکنان فاقد صداقت هستند و به شیوه ای غیراخلاقی عمل می کنند.
توجه
- کارکنان احساس احترام می کنند. بهترین پیش بینی کننده امتیاز فرهنگ یک شرکت این است که آیا کارکنان در محل کار احساس احترام می کنند یا خیر. احترام نه تنها مهم ترین عامل است، بلکه از نظر اهمیت، سر و شانه بالاتر از سایر عناصر فرهنگی قرار دارد. احترام تقریباً 18 برابر مهمتر از ویژگی معمولی در مدل ما در پیشبینی رتبهبندی کلی فرهنگ یک شرکت و تقریباً دو برابر مهمتر از دومین عامل پیشبینیکننده است.
زبان قوی و متنوعی که کارمندان برای توصیف بیاحترامی به کار میبرند، نشان میدهد که این بیاحترامی تا چه حد بر آنها تأثیر میگذارد. کارمندان تحقیر و تحقیر شدن را توصیف می کنند. به عنوان چرخ دنده های یکبار مصرف در چرخ یا روبات ها مشاهده می شود. یا با آنها مانند کودکان، شهروندان درجه دو، چرندیات، زباله، خاک، زباله، تفاله، احمق یا گاو رفتار می شود.
احترام به کارکنان در صنعت متفاوت است. در بخشهایی با درصد بالایی از کارگران حرفهای و فنی – مانند مشاوره مدیریت، نرمافزار سازمانی و نیمههادیها – کارکنان در مقایسه با همه صنایع، کمتر به احترام اشاره میکنند. (محور افقی) – و هنگامی که آنها در مورد احترام صحبت کردند، احساسات مثبت تر بود (محور عمودی). در صنایعی با تعداد زیادی کارمند خط مقدم – از جمله رستورانهای معمولی، خواربارفروشیها و خردهفروشهای تخصصی – کارگران نسبت به کارمندان سایر صنایع، بیشتر به احترام اشاره میکنند و در مورد آن صحبت میکنند.
با این حال، وقتی صحبت از فرهنگ احترام به میان می آید، صنعت سرنوشت نیست. حتی در بخشهای کم امتیاز مانند فروشگاههای مواد غذایی، برخی از شرکتها، از جمله Wegmans، Trader Joe’s، و HEB، به دلیل سطوح بالای احترام کارکنان و به طور کلی رتبهبندی فرهنگی قوی برجسته هستند. در تحقیقات آینده در این مجموعه، بررسی خواهیم کرد که کدام عناصر فرهنگ شرکتهایی را که فرهنگ سالمی را برای کارکنان خط مقدم خود ایجاد میکنند، متمایز میکند.
رهبری
تقریباً نیمی از کارمندان در بررسیهای خود به مدیریت اشاره میکنند و ارزیابی جمعی آنها از تیم رهبری ارشد، پیشبینیکننده قویتری برای رتبهبندی فرهنگ یک شرکت است – چهار برابر مهمتر از میانگین موضوع و دو برابر مهمتر از بحثهای رئیس فوری یک کارمند. به نظر می رسد وقتی صحبت از فرهنگ سازمانی می شود، کارمندان بیشتر اعتبار (یا سرزنش) را به C-suite نسبت می دهند تا رئیس مستقیم خود. و این منطقی است. C-suite مسئول چندین عامل است که برای ارزیابی کارکنان از فرهنگ مهم است – از جمله مزایا، فرصت های یادگیری و توسعه، امنیت شغلی، و سازماندهی مجدد.
پلتفرم ما بازخورد کارمندان را به بیش از 50 روش مجزا برای توصیف رهبران دسته بندی می کند، از جمله اینکه آیا آنها توانمند، سازمان یافته، از نظر عاطفی پایدار یا دوستانه هستند. در میان همه این ویژگیهای رهبری، تعدادی از آنها به عنوان بهترین پیشبینیکننده رتبهبندی فرهنگ یک شرکت برجسته بودند.
- رهبران حامی. از بین تمام روش هایی که کارمندان مدیران خود را توصیف می کنند، مهمترین عامل پیش بینی کننده امتیاز فرهنگ یک شرکت این است که آیا مدیران از کارکنان خود حمایت می کنند یا خیر. کارمندان رهبران حامی را به عنوان کمک به آنها در انجام کار، پاسخگویی به درخواستها، برآوردن نیازهای فردی کارکنان، تشویق و حمایت از آنها توصیف میکنند. البته رهبران بر همه جنبههای فرهنگ تأثیر میگذارند، اما منبع حمایت از کارمندان بهویژه حیاتی است و ویژگی رهبری است که بیشترین ارتباط را با فرهنگ دارای رتبهبندی بالا دارد.
- رهبران ارزش های اصلی را زندگی می کنند. در مقاله قبلی، به طور متوسط، هیچ ارتباطی بین فرهنگ رسمی یک شرکت و نحوه اجرای روزانه ارزشهای اصلی پیدا نکردیم. از رهبران انتظار نداشته باشید که با این ارزش ها زندگی کنند. وقتی کارمندان شکایت میکنند که «مدیران به ارزشهای اصلی اهمیت میدهند» یا «شکاف گستردهای بین لفاظیهای فرهنگی و واقعیت وجود دارد»، احساسات منفی آنها امتیاز چندانی به فرهنگ شرکت نمیزند. در مقابل، زمانی که کارمندان رهبرانی را که «حرکت صحبت میکنند» یا «آنچه را که موعظه میکنند تمرین میکنند» تحسین میکنند، ارزیابی مثبت آنها به امتیاز فرهنگ شرکت کمک میکند. کارمندان از رهبران انتظار ندارند که با ارزشهای اصلی زندگی کنند، اما وقتی انجام میدهند از آن قدردانی میکنند.
- مدیران سمی. در انتهای دیگر طیف از رهبران حامی که ارزشهای اصلی را رعایت میکنند، مدیرانی هستند که کارمندان آنها را بهعنوان «وحشتناک»، «سمی» یا «سمی» در میان دیگر اصطلاحات بسیار منفی توصیف میکنند. رهبری سمی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما کارکنانی که مدیران را سمی توصیف میکنند، به احتمال زیاد میگویند که آنها توهینآمیز، بیاحترامی، غیرشامل یا غیراخلاقی هستند.
- رفتار غیر اخلاقی. این یک شکل خاص از مدیریت سمی خطرناک است. صداقت سنگ بنای فرهنگ رسمی اکثر سازمان ها است – تقریباً دو سوم همه شرکت ها صداقت یا اخلاق را جزو ارزش های اصلی رسمی خود ذکر می کنند.8 صداقت برای کارکنان نیز مهم است – رفتار اخلاقی بیش از دو برابر پیش بینی کننده رتبه فرهنگ یک شرکت است. موضوع متوسط متأسفانه، رفتارهای غیراخلاقی در بسیاری از سازمانها یک واقعیت باقی مانده است. یک مطالعه اخیر بر روی مدیران شرکتهای کارگزاری نشان داد که تقریباً 10٪ از آنها در رفتارهای نادرست مالی دست داشتهاند و مدیران غیراخلاقی این احتمال را افزایش میدهند که زیردستان آنها نیز تقلب کنند..