متفرقه

هدف های اساسی برای هر بخش از زندگی افراد

اهداف انواع مختلفی دارند که شما میتوانید آنها را مشخص کنید. اهدافی از جمله : اهداف آموزشی، اهداف تناسب اندام، اهداف شغلی و … .برخی از این اهداف ممکن است یک روز طول بکشند تا به آنها برسید این در حالی است برخی از آنها ممکن است سال ها طول بکشند. تعیین اهداف می تواند یک موضوع چالش برانگیز باشد، به این خاطر که جهان همیشه در حال تغییر است و شما هیچ گاه از این موضوع مطمئن نخواهید بود که در آینده چه چیزی اتفاق می افتد.

اما وقت گذاشتن برای برنامه ریزی اهداف به سلامت روان و رشد شخصی شما کمک می کند. به علاوه، شما را تشویق می‌کند که انعطاف‌پذیر باشید و وقتی شرایطتان تغییر می‌کند، سازگار باشید. یعنی فرو بردن پاشنه های پا در خاک و چسبیدن به اهدافی که دیگر معنی ندارند، هیچ فایده ای ندارد.

بینشی در مورد انواع مختلف اهداف، به همراه اینکه تعیین اهداف هوشمندانه و پایدار به چه معناست و اگر اصلاً اهدافی را تعیین نکنیم چه اتفاقی می‌افتد، به دست آورید.

اهداف چیست؟

اهداف چیزی هستند که شما اقدامات خود را برای رسیدن به آن ها انجام می دهید. آن ها می توانند در محدوده زمانی مورد نیاز برای رسیدن به آن ها باشند، اما همه اهداف نیاز به سخت کوشی دارند. اگر شما کاری را انجام ندهید یا منتظر بمانید تا فرد دیگری آن را انجام دهد، به اهداف خود نخواهید رسید. تلاش مداوم، فداکاری و انعطاف پذیری لازم است تا اهداف خود را موفق کنید.

انواع مختلف هدف گذاری می تواند انگیزه دهنده باشد. تعیین هدف به شما کمک می کند تا مهارت های جدیدی را بیاموزید و ببینید چه توانایی هایی دارید. به علاوه، شما را در جهت رشد شخصی حرکت می دهد. به جای تمرکز بر هر روز فردی، اهدافتان شما را تشویق می کند تا تصویر بزرگ را بررسی کنید و آینده ای معنادار و پر هدف را ترسیم کنید.

اهداف شما همیشه از افکار خودکار ریشه نمی گیرند. آن ها برنامه ریزی و جزئیات بیشتری نسبت به یک انگیزه ساده دارند. اهداف باید با یک برنامه ریزی روشن در نظر گرفته شوند، اگر همه چیز آن طور که انتظار داشتید پیش نرود. شما باید با آن ها عمدی باشید. حتی اگر آن ها اهداف مهمی به نظر نرسند، باز هم بر زندگی شما تاثیر خواهند گذاشت.

3 نوع هدف براساس نتایج

همه ما دوست داریم سختی کار خود را جبران کنیم.

البته نتایج تلاش مداوم و سخت کوشی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این موضوع در مورد اولویت ها نیز صدق می کند. برخی افراد می خواهند نتایج را سریع تر از دیگران ببینند و برخی بیشتر از خود نتایج به این فرآیند اهمیت می دهند.

یکی از جنبه‌های مشترک اهداف نتیجه‌محور، اولویت‌بندی تجربه دستیابی به آنها است. این می تواند هر چیزی باشد، از آنچه یاد می گیرید تا نحوه عمل شما.

بیایید سه نوع هدف را که بر اساس نتایج هستند مرور کنیم:

1. اهداف عملکرد

اهداف عملکرد به این دلیل به آن ها اهداف نتیجه نیز گفته می شود که به نحوه عملکرد شما توجه دارند و همانطور که از نام آن ها پیداست، اجرا می کنند.

به عبارت دیگر، برخی از این اهداف ممکن است در ابتدا به اهداف کوچک تری نیاز داشته باشند. از طریق این اهداف فرعی، شما می توانید مهارت هایی را که برای انجام آن ها نیاز دارید، توسعه دهید. مهارت ها شامل مواردی مانند ایجاد اعتماد به نفس، برقراری ارتباط با دیگران و غیره است.

در اینجا چند نمونه از اهداف عملکرد آورده شده است:

دریافت یک بررسی عملکرد مثبت برای شغل شما

رسیدن به هدف فروش ماهانه

کسب مقام اول در مسابقات ورزشی

2. اهداف یادگیری

این اهداف همه در مورد مهارت ها و توانایی های جدیدی است که یاد می گیرید و اینکه چگونه می توانید از آن ها برای حرکت رو به جلو استفاده کنید. اهداف یادگیری فرصت های جدیدی را باز می کنند. در پایان سال می توانید به آن ها فکر کنید و از آن ها برای کمک به ساختن برنامه های خود برای آینده استفاده کنید.

اهداف یادگیری ما را وادار می کند در مورد بهره وری و نیاز به ادامه کار برای توسعه مهارت های جدید فکر کنیم. افراد تمایل دارند این اهداف را برای تقویت پیشرفت شغلی یا زمانی که با چالشی برای غلبه بر آن مواجه می شوند تعیین کنند.

در اینجا نمونه هایی از اهداف یادگیری آورده شده است:

آشنایی با استراتژی های تعامل در رسانه های اجتماعی

آموزش تعویض لاستیک

تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن

3. اهداف فرآیند

اهداف فرآیند با دو مورد دیگر متفاوت هستند. با آن ها، نتایج در مقایسه با فرآیند دستیابی به نتایج اولویت کمتری دارند. با اهداف فرآیند، شما کنترل می شوید. شما تصمیم می گیرید که می خواهید وقت خود را صرف کار کردن بر روی چه حوزه هایی از زندگی تان کنید.

اما گاهی اوقات، این اهداف شما را به اندازه گزینه های دیگر هدایت نمی کنند؛ زیرا شما بیشتر از نتایج روی سفر تمرکز می کنید.

در اینجا نمونه هایی از اهداف فرآیند آورده شده است:

تکمیل موجودی برای کسب و کار شما

نوشتن گزارش خود برای مدرسه

هر روز برای مشاغل جدید درخواست دهید

تعیین اهداف بر اساس نتایج مستلزم تلاش مداوم فراوان است. اجازه دهید BetterUp به شما کمک کند. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا زمانی که به اهداف خود پایبند هستید، متمرکز و پاسخگو بمانید.

3 نوع هدف براساس زمان

زمان عامل مهمی در تعیین هدف استبرخی اهداف خاص که پیچیده تر هستند و تلاش پایدارتری می طلبند، طولانی تر از اهدافی هستند که با کم ترین تلاش می توان به آن ها دست یافت.

انعطاف پذیری به ویژه در مورد اهداف براساس زمان مهم است. برخی از این اهداف شما را ملزم به برنامه ریزی پنج ساله می کنند و در طول این پنج سال، بسیاری از آن ها می توانند تغییر کنند. به همین دلیل است که برای اطمینان از واقع بینانه و سودمند بودن آن ها، باز بودن برای تطبیق اهداف بسیار ضروری است.

در اینجا سه نوع مختلف هدف با بازه‌های زمانی متفاوت آورده شده است:

1. اهداف مادام العمر

انتظار نداشته باشید که در هفته آینده یا حتی در چند ماه آینده به این اهداف برسید. اهداف مادام العمر آن دسته از اهدافی هستند که مستلزم پایدارترین تلاش هستند و به شما کمک می کنند تا برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید. و این می تواند مدت زیادی طول بکشد.

برای آماده شدن برای اهداف زندگی خود، سعی کنید یک تابلوی چشم انداز از جایی که می خواهید خود را در آینده ببینید ایجاد کنید. آیا می خواهید تشکیل خانواده بدهید؟ شغل شما چگونه است؟ سبک زندگی شما چگونه با رفاه شما رفتار می کند؟ اهداف زندگی باید با ارزش ها و اولویت های شما هماهنگ باشد.

2. اهداف کوتاه مدت

اجازه ندهید این نام شما را گول بزند: اهداف کوتاه مدت همیشه آن طور که فکر می کنید کوتاه نیستند. البته این اهداف می توانند زمان کمتری نسبت به اهداف کوتاه مدت شما داشته باشند، اما هنوز چند ماه یا حتی یک سال طول می کشد تا به هدف کوتاه مدت خود برسید. برای اینکه این اهداف را کوتاه تر کنید، آن ها را هفته به هفته، یا ماه به ماه تجزیه کنید، می توانید اهداف خود را تعیین کنید.

برخی از مثال های اهداف کوتاه مدت می توانند پرداخت کارت های اعتباری شما در طول یک سال یا ذخیره درصد مشخصی از هر چک پرداختی باشد.

3. اهداف بلند مدت

این اهداف به اندازه اهداف زندگی شما طول نمی کشد، اما همچنان به سال ها تلاش سخت نیاز دارند. برای جدا کردن اهداف بلند مدت از اهداف زندگی خود، محدودیت های زمانی تعیین کنید.

برای مثال، ممکن است بخواهید پزشک شوید. که سالها در مدرسه و تلاش فراوان طول می کشد. به علاوه، شما باید یک سری اهداف بلندمدت را انجام دهید.

شما باید از کالجی که در آن تحصیل میکنید فارغ التحصیل شوید بعد از آن برای دانشکده پزشکی درخواست بدهید، برای ادامه تحصیل به دانشکده پزشکی بروید و دارای یک اقامتگاه مطابق با رشته تحصیلی باشید.

شما گاهی میتوانید هدف های کوتاه مدت خود را در هدف های بلند مدت جای دهید.در زمان منتهی به آن، شما می توانید اهداف ماهانه و سالانه برای میزان پولی که پس انداز می کنید تعیین کنید تا به شما در هدف پس انداز بلندمدت تان کمک کند.

اشتباهات بزرگ در هدف گذاری

  1. ترس از تصمیم گیری و اقدام کردن
  2. داشتن اصرار بر باورهای اشتباه
  3. انتخاب اهداف بزرگ تر
  4. هدف گذاری های بلند مدت
  5. نداشتن صبر و تاب آوری در هدف گذاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا