فرهنگی هنری

آثار ادبی انگلیسی در دوره های مختلف

ادبیات انگلیسی به سه دوره اصلی تقسیم می‌شود: دوره قدیم، دوره میانه و دوره جدید. در هر یک از این دوره‌ها، سبک‌ها، نوع ادبی و نمونه‌های مشهور خاص خود را دارند. به طور خلاصه، در ادامه به هر یک از این دوره‌ها اشاره خواهم کرد:

دوره قدیم:

این دوره از حدود قرن پنجم تا قرن یازدهم پس از میلاد بوده است.

از جمله نمونه‌های مشهور ادبیات قدیم می‌توان به کتاب “بیوشیت” و گفتگوهای سقراط اشاره کرد.

نمونه‌های مشهور دیگر شامل شعرهای قدیمی و قصاید قدیمی مثل “بئووولف” و “بید جهانگیر” هستند.

دوره میانه

این دوره از حدود قرن یازدهم تا قرن پانزدهم پس از میلاد بوده است.

در این دوره نمونه‌های بسیاری از شعر و نثر قرون وسطایی وجود دارد.

از جمله نویسندگان برجسته این دوره می‌توان به جفری چاسر، چاسر و کریستین استامپ اشاره کرد.

دوره جدید:

این دوره از قرن شانزدهم تا به امروز ادامه دارد.

شامل بسیاری از نمونه‌های مشهور ادبیات انگلیسی بصورت شعر، رمان، نمایشنامه و دیگر سبک‌ها است.

نویسندگان برجسته این دوره شامل ویلیام شکسپیر، جین اُستِن، چارلز دیکنز، جورج اورول و ویلیام وردزوورث هستند.

آثار ادبی دوره های مختلف

1. دوره قدیم:

– کتاب “بیوشیت” اثر بدیلیوس

– گفتگوهای سقراط اثر پلاتو

– نثر شعرهای قدیمی مانند “بئووولف” و “بید جهانگیر”

2. دوره میانه:

– شعر “کنتربری” اثر جفری چاسر

– شعر “رومئو و ژولیت” و “هملت” اثر ویلیام شکسپیر

– “کانتربری دراستان‌ها” اثر چاسر و کریستین استامپ

3. دوره جدید:

– رمان “جنگ و صلیب” اثر جانیورز

– “جناح قصر” اثر تاسکر استامپ

– رمان “خدمتکاران شب” اثر کازمیل تاسکر

لطفا توجه داشته باشید که این فقط چند نمونه از آثار مشهور هر دوره هستند و هنوز بسیاری از آثار دیگر نیز وجود دارند. این لیست می‌تواند به صورت گسترده‌تر و با توجه به نیاز‌های خاص شما تکمیل شود.

رویکرد های مختلف در ادبیات انگلیسی

در ادبیات انگلیسی، رویکردهای ادبی مختلفی برای تحلیل و بررسی متون استفاده می‌شود. هر رویکرد قابلیت‌ها و تأثیرات مختص به خود را دارد. در زیر به توضیح کوتاهی از چند رویکرد ادبی رایج در ادبیات انگلیسی می‌پردازم:

1.رویکرد روانشناختی: این رویکرد بر روابط عمیق شخصیت‌ها، روان‌شناسی شخصیت و اثر آن در داستان‌ها تمرکز دارد. مطالعهٔ عواطف، ناخودآگاه و روانشناسی شخصیت‌ها را در قالب داستان‌ها و شخصیت‌های آن‌ها بررسی می‌کند.

2.رویکرد سوسیالیستی: این رویکرد بررسی نقش اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ادبیات را مورد توجه قرار می‌دهد. بررسی طبقات اجتماعی، نابرابری اقتصادی و عدالت اجتماعی در آثار ادبی از موضوعات اصلی این رویکرد است.

3.رویکرد فمینیستی: این رویکرد به تحلیل نقش و جایگاه زنان در ادبیات می‌پردازد. تمرکز بر مطالعهٔ تمثیل‌های جنسیتی، رابطهٔ زنان و قدرت، تصویرسازی زنان و فرصت‌ها و محدودیت‌های آنها در متن‌های ادبی وجود دارد.

4.رویکرد پست‌مدرنیستی: این رویکرد در تحلیل و پژوهش بر مفهوم و طبیعت ادبیات معاصر تأکید دارد. مفاهیمی مانند نهادها، اهمیت ساختار و نظم در آثار ادبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

5.رویکرد روایی: این رویکرد به عنوان یکی از منتقدین پایه ادبیات، تمرکز خود را بر روی احساس و تجربهٔ خواننده می‌گذارد. تأکید بر فهم و تفسیر شخصی خواننده و تأثیر آن بر مفهوم و تفسیر آثار ادبی دارد.

6. رویکرد جنسیتی: این رویکرد بر تحلیل جنسیت در ادبیات تمرکز می‌کند. تلاش می‌کند جنگجویی را با مرد بیندازد و به فهم بهتر نقش‌های جنسیتی و روابط قدرت در آثار ادبی بپردازد.

7. رویکرد پست ‌کولونیالیسم: این رویکرد بیشتر بر روابط قدرتی میان کشورهای مستعمره و مستعمر کننده تمرکز دارد. ادبیاتی آنتی‌ کولونیال فردیتی و به دست از پاتولوژی ها با هدف آشکار سازی ایمپلیالزیم بوسیله کیتاوساز— (خلاصه شرایط بومیان یا ذهنی حصاپیشگان) سازیده شده که ازطریق ینقل عن اصیل و تلاش برای کاوش شناخت اجوبه محیط های دیگر‬ را به دنبال می کند.

8. رویکرد هستی شناسی: این رویکرد در تمرکزش بر بررسی مفهوم و طبیعت وجود و واقعیت متن متمرکز است. بر اساس این رویکرد، ادبیات می‌تواند به خواننده نشان دهد که چگونه مفهوم زندگی و واقعیت‌های ما را درک کنیم.

9. رویکرد تکنولوژیک: این رویکرد بر تأثیر فناوری و تکنولوژی در ادبیات تمرکز دارد. تحلیل می‌کند که چگونه تکنولوژی می‌تواند شکل و ساختار داستان، شخصیت‌ها و پرده زمینه را در آثار ادبی تغییر دهد.

10. رویکرد ترجمه‌شده: این رویکرد بر بررسی تأثیر ترجمه بر قواعد، سبک و معنای متون ادبی تمرکز دارد. تلاش می‌کند بفهماند چگونه متن‌ها در ترجمه و رونوشت متون بین مدیریت میزان بزرگنمایی و کاهش تأثیر زبانهای مختلف میاندازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا