فرهنگی هنری

چگونه در یک داستان کوتاه یک صحنه جذاب بنویسیم

یک صحنه عالی می تواند به ایجاد شخصیت، تنظیم لحن، پیشبرد طرح و سرگرمی خوانندگان شما در طول مسیر کمک کند. اصول نحوه نوشتن یک صحنه داستانی را بیاموزید که می تواند به ارتقای نوشته شما کمک کند.

صحنه چیست؟

صحنه یک واحد روایی محتوی است که در یک روایت بزرگتر اتفاق می افتد. صحنه ها سنگ بنای داستان ها هستند. بیشتر داستان‌ها از مجموعه‌ای از صحنه‌ها تشکیل شده‌اند که در زمینه و پیشبرد طرح متفاوت هستند. گاهی اوقات یک داستان کوتاه (یا حتی روایت طولانی تر) از یک صحنه تشکیل می شود. ساختن یک صحنه خوب یکی از سخت ترین کارهایی است که نویسندگان با آن روبرو هستند و تسلط بر آن به سال ها تمرین نیاز دارد.

3 ویژگی یک صحنه جذاب

صحنه های موثر اهداف متعددی را محقق می کنند. در اینجا برخی از ویژگی های یک صحنه جذاب در داستان آمده است:

1. یک صحنه جذاب داستان را به جلو می برد. یک صحنه خوب، روایت را پیش می برد و اطلاعات جدیدی را معرفی می کند. صحنه‌ها جایی هستند که شما بیان می‌کنید و درگیری ایجاد می‌کنید. صحنه های خوب بخش مهمی از توسعه طرح است.

2. صحنه متقاعد کننده بر درگیری متمرکز است. حتی معمولی ترین صحنه ها نیز عموماً حاوی درگیری هستند. تضاد بخش اساسی درام است و صحنه‌های متقاعدکننده عموماً شامل یک درگیری خاص صحنه هستند و در عین حال تضاد فراگیر را در روایت بزرگ‌تر پیش می‌برند.

3. یک صحنه متقاعدکننده رویکرد «نمایش، نگو» را برای نمایش به کار می‌گیرد. صحنه‌های خوب اطلاعات روایتی را که می‌خواهید منتقل کنید، بیش از حد به هم منتقل نمی‌کنند. اگر صحنه‌ای را به‌طور مؤثر نوشته‌اید، می‌توانید اعتماد کنید که خواننده شما اطلاعات لازم را خواهد گرفت. روی ترسیم یک تصویر کامل و واقعی تمرکز کنید و اطمینان داشته باشید که مخاطب قصد شما را درک خواهد کرد. در مورد نحوه استفاده از «نمایش، نگو» در نوشته خود در اینجا بیشتر بیاموزید.

چگونه در 9 مرحله یک صحنه خوب بنویسیم

نوشتن یک صحنه خوب یکی از سخت ترین بخش های داستان نویسی است. اگر در حال کار بر روی صحنه آغازین اولین پیش نویس رمان خود هستید، می تواند دلهره آور باشد که مستقیماً در نوشتن یک صحنه جذاب و سرگرم کننده غوطه ور شوید.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که به شما در نوشتن صحنه های موثر کمک می کند:

1. در مورد هدف صحنه شفاف باشید. قبل از شروع یک صحنه، باید از نحوه عملکرد صحنه در داستان خود آگاه باشید. به احتمال زیاد صحنه شما با یک نقطه طرح در طرح کلی شما مطابقت دارد. اطلاعاتی را که باید در این مرحله از روایت خود منتقل کنید و صحنه های قبل و بعد از آن را در نظر داشته باشید.

2. یک محیط خاص صحنه را ایجاد کنید. بخشی از نوشتن خوب، صرف زمان برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. با تمرکز کامل روی طرح و ساختار صحنه، بافت و جهان سازی را قربانی نکنید. این امر به ویژه در صورتی که صحنه شما در مکانی جدید در حال وقوع است بسیار مهم است. مدتی را برای ایجاد حس مکان برای خوانندگان خود اختصاص دهید، تا آنها احساس سردرگمی یا سردرگمی نکنند.

3. شروع از وسط عمل را در نظر بگیرید. به منظور نوشتن صحنه‌های پویا، شروع به کار در رسانه را در نظر بگیرید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که یک صحنه کامل بنویسید و بعد از قطع کردن ابتدای صحنه ببینید که چگونه خوانده می‌شود. اغلب، اگر از وسط شروع کنید، خواننده می‌تواند تمام زمینه‌ها و توضیحات لازم را انتخاب کند. این همچنین به حفظ سرعت روایت شما کمک می کند، که به ویژه اگر در حال نوشتن یک رمان هیجان انگیز یا اکشن ماجراجویی هستید مفید است. سعی کنید یک صحنه را با خط اول شروع کنید که خواننده را بلافاصله به وسط عمل شما سوق دهد.

4. شامل تعارض. صحنه های جذاب به طور کلی شامل نوعی درگیری هستند. این بدان معنا نیست که هر صحنه ای که می نویسید باید صحنه مبارزه باشد، اما باید حاوی اکشن و تنش دراماتیک باشد. حتی یک صحنه دنیوی یا ساده باید طرح شما را پیش ببرد و با تضاد اصلی روایت شما مرتبط باشد.

5. از یک POV خاص بنویسید. در مورد بهترین نقطه نظر که از آن به صحنه خود نزدیک شوید فکر کنید. ممکن است بخواهید بسته به اینکه چه کسی صحنه را رانندگی می کند، POV ها را جایگزین کنید. اگر داستان شما عمدتاً به صورت اول شخص و از منظر شخصیت اصلی شما روایت می‌شود، ممکن است بخواهید برای صحنه‌هایی که پیشینه شخصیت دیگری را بررسی می‌کنند یا حاوی فلاش بک هستند، منحرف شوید. حتی می توانید بین اول شخص و سوم شخص متناوب کنید. در نظر بگیرید که کدام POV به بهترین وجه به صحنه شما کمک می کند و صحنه را بر اساس آن بنویسید.

6. نقطه اوج را مشخص کنید. ساختار یک صحنه شبیه به ساختار داستان سنتی است که در رمان نویسی استفاده می کنید. یک ساختار صحنه خوب یک حادثه تحریک کننده، یک نقطه عطف، یک نقطه اوج و یک وضوح خواهد داشت. گاهی اوقات، زمانی که فرآیند نوشتن صحنه را به پایان می‌رسانید، ممکن است بخواهید از صحنه قبل از وضوح خارج شوید، زیرا عمل هنوز ادامه دارد.

7. همه چیز را تکان دهید. چیزی باید از ابتدا تا انتهای صحنه شما تغییر کند. صحنه‌ها پویا هستند و طرح شما را پیش می‌برند و این تنها از طریق تغییر امکان‌پذیر است. تعدادی چیز وجود دارد که می تواند در صحنه های جذاب تغییر کند، از جمله شخصیت، طرح داستان و لحن.

8. انتقال صحنه را بنویسید. این مهم است که در نظر بگیرید که یک صحنه چگونه به پایان می رسد و چگونه به صحنه بعدی منتهی می شود. به پایان صحنه و نحوه تنظیم آن فکر کنید که صحنه بعدی چگونه شروع می شود. انتقال موثر صحنه خواننده شما را درگیر می کند و به حرکت در امتداد طرح شما به روشی واضح کمک می کند.

9. ویرایش کنید. فرآیند بازنویسی را نادیده نگیرید. صحنه های خوب تقریباً هیچ وقت بعد از اولین پیش نویس تمام نمی شوند. زمانی را برای بازخوانی آثار خود اختصاص دهید و تنظیماتی را برای تنظیم دقیق صحنه های خود انجام دهید. بهترین صحنه ها تقریباً همیشه از طریق پیش نویس های متعدد پیدا می شوند. زمانی را صرف کنید تا مطمئن شوید که صحنه های شما تا حد امکان خوب و جذاب نوشته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا