ورزشی

اصطلاحات تخصصی والیبال

این لیست از اصطلاحات و تعاریف والیبال شما را در سفر ورزشی خود راهنمایی می کند. برای شروع بازی به خواندن ادامه دهید!

حفاری ساحل

زمانی که والیبال ساحلی رایج شد، اصطلاحات جدید والیبال به وجود آمد. یکی از مثال‌ها «حفاری ساحل» است. وقتی بازیکنی با هر دو دست باز توپی را دریافت می کند و توپ را بلند می کند، به آن حفاری ساحلی می گویند.

این دریافت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که حریف با یک توپ سخت حمله کند و گیرنده توپ را برای ضدحمله تیم خود تنظیم کند.

نام دیگر حفاری ساحل “دیپ دیش” است.

مسدود کردن

“بلاک” یکی از اصطلاحات والیبال است که بیشتر می شنوید. یکی از راه‌های منحرف کردن حمله اسپایک از تیم حریف، استفاده از بلوک است. هنگامی که یک بازیکن با دستان خود مانند دیوار بالا رفته جلوی تور می پرد، بلوک را اجرا می کند. به عبارت دیگر، بازیکن سعی می کند پس از عبور از تور، حمله را مهار کند، اما قبل از اینکه توپ بتواند به سمت محوطه تیم حرکت کند.

این یکی از دلایل اهمیت ارتفاع پرش در والیبال است. هر چه یک بازیکن بتواند بالاتر بپرد، بلوک او می تواند بالاتر باشد.

دست انداز

به خاطر سپردن اصطلاحات والیبال مانند “پاس دادن جلو بازو” ممکن است دشوار باشد. خوشبختانه اصطلاح دیگری برای این تکنیک وجود دارد. Bump نام دیگری برای پاس جلو بازو است. هر دو به نوعی پاس اشاره دارند که در آن بازیکن بازوهای خود را از آرنج تا مچ به یکدیگر متصل می کند. بازیکن با استفاده از ساعد خود توپ را به صورت دستی دریافت و پاس می کند.

خطای هندلینگ توپ

خطای هندلینگ توپ یک اصطلاح کلی برای چند ترم والیبال است. به عنوان مثال، خطای حمل توپ همچنین می تواند به هر یک از خطاهای مسدود کردن اشاره کند. مسئولان همچنین می‌توانند زمانی که بازیکنی دو بار متوالی به توپ ضربه می‌زند، خطای دست‌کاری توپ را اعلام کنند که خلاف قوانین است.

آتش کمپ

آیا می دانستید که اصطلاحات خلاقانه و سرگرم کننده والیبال نیز وجود دارد؟ یک مثال “آتش کمپ” است. هنگامی که توپی به زمین برخورد می کند و دو یا چند بازیکن برای نجات آن شیرجه می زنند، بازیکنان تصویری از آتش کمپ را تشکیل می دهند. از این رو، اصطلاح آتش کمپ.

خط مرکزی

خط مرکزی به خطی اطلاق می شود که به صورت افقی در وسط زمین اجرا می شود. مستقیماً زیر تور است و به عنوان نشانگر دیگری برای تقسیم زمین به دو طرف عمل می کند. برخی ممکن است فکر کنند که یادگیری این اصطلاح ضروری نیست، اما یادگیری هرچه بیشتر اصطلاحات والیبال هرگز به کسی آسیب نمی رساند!

بستن بلوک

در اصطلاح والیبال، بستن بلوک به زمانی اطلاق می‌شود که سایر بازیکنان جلوی تور به مسدودکننده بپیوندند. آنها با ایستادن در دو طرف مسدود کننده اولیه “بلوک” را می بندند. این باعث افزایش دسترسی بلوک آنها و همچنین بسته شدن هرگونه شکاف می شود. با بلوک بسته، حمله حریف دیگر نمی تواند از بین برود.

ضربات کراس کورت

اصطلاحات والیبال برای تاکتیک ها و استراتژی های بازی کم نیست. یکی از نمونه ها «شات ضربدری» است. زمانی که بازیکنی توپ را از یک طرف زمین به طرف مقابل می زند، بازیکن یک شوت عرضی انجام می دهد. توپ در سراسر زمین حرکت می کند.

اگر تجسم آن کمی سخت است، فقط تصور کنید که توپی در یک خط مورب از یک سمت زمین به سمت دیگر حرکت می کند. این یک شوت ضربدری است.

کات شات

ورزش هایی مانند بیلیارد، کریکت و بولینگ همگی نسخه مخصوص به خود را از کات شات دارند. با این حال، در اصطلاح والیبال، ضربه کات به زمانی اطلاق می‌شود که یک بازیکن توپ را به اندازه‌ای محکم می‌کوبد که از روی تور عبور کند.

ممکن است شبیه یک سنبله معمولی به نظر برسد، اما ضربه برش باید تیز و سریع باشد. یک ضربه کات موفق منجر به فرود توپ در فاصله 2 تا 3 فوتی از تور توسط خط مقابل می شود.

طعمه ی شکار پرنده

طعمه به شخصی اطلاق می شود که هدفش ربودن توجه حریف از شخص دیگری است. سناریوهای زیادی وجود دارد که در آن مردم از فریب ها استفاده می کنند، مانند بازی های ویدیویی و حتی عملیات پلیس. از نظر والیبال، فریب بسیار مشابه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا