روانشناسی

نکات مهم درمورد سلامت روان

سلامت روان یکی از مهم ترین عوامل رفاه و خوشبختی انسان ها است.برای حفظ سلامت روان، باید به نیازهای جسمی، عاطفی و اجتماعی خود توجه کنید و راه هایی را پیدا کنید که با استرس، چالش ها و مشکلات زندگی بهتر کنار بیایید.برخی از راه های حفظ سلامت روان عبارتند از:

مشاهده و خواندن اخبار را کاهش دهید.گاهی اوقات ، جریان مداوم اخبار باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود.سعی کنید از منابع معتبر و محدود اخبار استفاده کنید و زمان خاصی را برای آن در نظر بگیرید.

یک برنامه معمول فیزیکی سالم برای خود برنامه ریزی کنید.فعالیت بدنی به بهبود سلامت جسمانی، تقویت سیستم ایمنی، آزادسازی اندورفین ها و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند.

ارتباط بهترین راه حل است.با دوستان، خانواده، همکاران یا مشاوران خود صحبت کنید و در مورد احساسات، نگرانی ها، نظرات و تجربیات خود صادق باشید.ارتباط چهره به چهره با دیگران باعث کاهش تنهایی، تقویت حس تعلق و حمایت و تقویت سلامت روان می شود.

تمرین کنید و کاری را انجام دهید که بیشتر از آن لذت می برید.به علاقه مندی های خود پرداختن، چالش های جدید را پذیرفتن، خلاق بودن و زمان گذراندن با فعالیت های شاداب کننده باعث تحرک ذهن، تقویت حافظه، بهبود خلق و خو و تقویت عزت نفس می شود.

ذهن آگاهی و مراقبه را تمرین کنید.ذهن آگاهی یعنی توجه به لحظه حال با دیدگاه پذیرش و بدون قضاوت.مراقبه یک شکل از ذهن آگاهی است که در آن شما به نفس خود، صدای دلخور چین چین در دستگیر شده است.ذهن آگاهی و مراقبه به کاهش استرس، اضطراب، افسردگی، درد و فشار خون بالا کمک می کند و به افزایش آرامش، خوشبینی، تمرکز و خلاقیت منجر می شود.

بیماری های روانی:

بیماری‌های روانی گروه‌های مختلفی از شرایط هستند که بر طرز تفکر، احساس و رفتار فرد تأثیر منفی می‌گذارند.برخی از انواع بیماری‌های روانی عبارتند از:

– اختلالات رشد عصبی و ذهنی:شامل کم‌توانی ذهنی، تاخیر کلی رشد، اختلالات ارتباطی، اختلالات یادگیری، اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)، اختلال طیف اوتیسم و سایر شرایط که در دوران نوزادی، کودکی یا نوجوانی شروع می‌شوند.

– اختلالات دوقطبی و مرتبط با آن:شامل اختلال دوقطبی نوع ۱، نوع ۲ و سایکلوتایمیک که با تغییرات شدید در خلق و خو، انرژی و فعالیت همراه هستند.

– اختلالات اضطرابی:شامل اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، ترس‌های مخصوص (فوبیا)، ترس اجتماعی، ترس صحنه (آگورافوبیا)، ترس حملات پانیک و سایر شکل‌های اضطراب که با نگرانی بیش‌ازحد، استرس و عکس‌العمل نامناسب به محرک‌های تهدیدآمیز چه واقعی چه تصوری همراه هستند.

– اختلال وسواس فکری-عملی (OCD):شامل داشتن فکرها، تصورات یا تحرکات ناخواسته و مزاحم (وسواس) که باعث پریشانی قابل توجهی می شود و به رفتارهای تکراری یا قوانین ریز (جبر) منجر می شود كه به منظور كاهش پریشانی یا جلوگیری از یك رخداد منفی صورت می گیرد.

– تروما و اختلالات مرتبط با استرس:شامل اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، سندروم پاسخ به تنش (ASD)، سندروم پاسخ به تنش پس از سانحه (ASR) و اختلال تنش ناشی از تحریک‌های مکرر یا طولانی (CPTSD) که با تجربه یا شاهد بودن رویدادهای ترسناک، خشونت‌آمیز یا تهدیدآمیز و داشتن علایمی مانند کابوس‌ها، فلش‌بک‌ها، اضطراب شدید، احساس بیگانگی و بی‌تفاوتی همراه هستند.

– اختلالات تجزیه‌ای:شامل اختلال هویت دوگانه (DID)، اختلال تجزیه‌ای حافظه (DAD)، اختلال تجزیه‌ای حرکت (DMD) و اختلال تجزیه‌ای حس (DSD) که با قطع شدن یک یا چند جنبه از هویت، حافظه، ادراک، حرکت یا حس همراه هستند.

– اختلالات جسمانی سازی و مرتبط با آن:شامل اختلال جسمانی سازی، اختلال هوس جسمانی، اختلال نقص جسمانی موضعی و سایر شرایط که با داشتن علایم جسمانی بدون علت آشكار پزشكی یا با تأثیرگذاری زیاد روانی بر علایم جسمانی همراه هستند.

– اختلالات تغذیه و غذا خوردن:شامل بولیمی عصبی، بی‌اشتهایی عصبی، اختلال خوردن بیش‌ازحد و سایر شرایط که با دارا بودن الگوهای ناسالم در خوردن غذا و نگرانی بیش‌ازحد در مورد وزن یا شکل بدن همراه هستند.

– اختلالات دفع:شامل اختلال دفع نوع مادرزادی، اختلال دفع نوع رفتاری و سایر شرایط که با دارا بودن مشکلات در کنترل دفع ادرار یا مدفوع پس از سن مناسب همراه هستند.

– اختلالات خوابیدن و بیدار شدن:شامل بی‌خوابی، خواب آلودگی، نارکولپس، خواب گذارانده، خواب گردانده و سایر شرایط که با دارا بودن الگوهای نامناسب در خوابیدن یا بیدار شدن و تأثیر منفی آن بر روح‌حال، عملکرد و سلامت فرد همراه هستند.

– اختلالات افسردگی:شامل افسردگی بزرگ، افسردگی دوران بارداری یا پس از زایمان، افسردگی فصلی، افسردگی مزمن و سایر شکل‌های افسردگی که با کاهش خلق و خو، علاقه و لذت، احساس ناامیدی و بی‌ارزشی و مشکلات در خوابیدن، خوردن و تمرکز همراه هستند.

آیا بیماری های روانی قابل درمان اند؟

بله، بیماری‌های روانی قابل درمان هستند.روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری‌ها وجود دارد که بستگی به نوع و شدت علایم، نیازها و ترجیحات فرد دارد.برخی از روش‌های درمانی عبارتند از:

– روان‌درمانی (درمان با صحبت):این روش روانشناسی برای درمان بیماری‌های روانی است.درمان‌های رفتارشناختی یا درمان رفتار دیالکتیکی مثال‌هایی از این نوع هستند.در این روش، فرد با یک روانشناس یا روانپزشک صحبت می‌کند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با مشکلات خود می‌گردد.

دارو درمانی:این روش پزشکی برای درمان بیماری‌های روانی است.داروهای مختلفی برای کاهش علایم مثل اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، توهم و وسواس وجود دارند.این داروها تاثیر بر شیمی مغز دارند و معمولاً با نظارت پزشک تجویز می‌شوند.

– روش‌های جایگزین:این روش‌ها شامل کاربرد گیاهان دارویی، طب سنتی، طب سوزنی، طب چینی، چاكرا، آیورودا، هیپنوتیزم، خود آگاهی، ذكر و عبادت و سایر فعالیت های معنوی است.این روش‌ها ممکن است به بهبود سلامت روحی و جسمی كمك كنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا